مای موزیک | آهنگ ایرانی

کنسرت تریو در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

کانال تلگرام ما ما را از طريق کانال دنبال کنيد.
با مای موزیک در شنیدن آهنگ های ایرانی اولین باشید ..
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کنسرت تریو در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

دسته بندی : آهنگ ایرانی ، اخبار ، اخبار موسیقی ایران ، کنسرت موسیقی تاریخ : یکشنبه 20 اکتبر 2013
کنسرت تریو در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
موسیقی ما – لی‌لا رضایی: کنسرت تریو به همت فستیوال شرقی و غربی وایمر و با همکاری سفارت آلمان در ایران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. کنسرت تریو با حضور بزرگان عرصه موسیقی و ادبیات جهان در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به مناسبت روز جهانی حافظ شب پنج شنبه شب در حالی برگزار شد که استادان بزرگ این عرصه ها به ایراد سخنرانی پرداختند….

به گزارش موسیقی ما؛ در مراسم روز 25 مهرماه؛ که روز برگزاری کنسرت تریو بود و به مناسبت روز جهانی حافظ برگزار می شد، ابتدا مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: کنسرت تریو یکی از برنامه های فرهنگی‌ای است که از سوی فسیتوال دیوان شرقی و غربی برگزار می‌شود. این تریو که به مناسب روز حافظ برگزار می‌شود مانند دیگر برنامه های فرهنگی می‌تواند در بهبود روابط دو کشور موثر باشد. خانه هنرمندان ایران خرسند است که طی چند سال گذشته توانسته روابط خوبی در زمینه فرهنگی با کشورهای دیگر برقرار کند.

مجید سر سنگی؛ با بیان اینکه روابط فرهنگی کشورها می‌تواند آنها را به یکدیگر نزدیکتر کند، گفت: روابط فرهنگی پیش زمینه برقراری اعم روابط از جمله روابط سیاسی، اقتصادی و … است و آن ها را نیز مستحکم‌تر می‌کند، برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری می‌تواند زمینه فعالیت‌های مشترک هنرمندان دو کشور را بیشتر فراهم نماید و کشورها ارتباط بیشتری در زمینه های مختلف با هم داشته باشند.

وی افزود: شاعران فارسی زبان همواره نقش پررنگی در کشورهای جهان داشته‌اند. کشور ایران از دیرباز تا کنون پیشینه درخشانی در حوزه فرهنگ و ادبیات داشته است. ایران کشوری است که شاعران نامی و بزرگی داشته است که کلام آن‌ها اگرچه به زبان فارسی است ولی پیام و محتوای اشعار آن ها جهانی و برای همگان است. به همین دلیل پس از گذشت قرن‌ها هم چنان شعر و ادب فارسی در کشور های مختلف جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد.

دکتر هایکه تی یر رئیس بخش مطبوعاتی سفارت آلمان در تهران در ادامه این مراسم از یرگزاری این یادواره ابراز خوشحالی کرد و گفت: عنوان اثر کلاسیک گوته «دیوان شرقی و غربی» نشان دهنده رابطه تاریخی بین دو کشور ایران و آلمان است. برگزاری برنامه های فرهنگی می تواند این رابطه تاریخی را حفظ و ارزشمند تر نماید. گفتمان فرهنگی و هنری می‌تواند سبب تفاهم و نزدیکی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه برگزاری کنسرت «تریو» دستاورد های بیشتری برای دو ملت خواهد داشت، گفت: کشور آلمان امیدوار است که بتواند برنامه های فرهنگی و هنری بیشتری در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار کند.

سپس مدیر هنری دیوان شرقی و غربی فستیوال وایم به ایراد سخنانی پرداخت و در این باره تاکید کرد: برگزاری کنسرت «تریو» به مناسبت روز جهانی حافظ یکی از فعالیت‌های درخشان تاریخی است. با برگزاری این کنسرت، امروز می توانیم گفت و گو بین دو ملت بزرگ ایران و آلمان را شاهد باشیم.

کلاوس گالاس ادامه داد: دیوان شرقی و غربی همواره در تلاش است برنامه‌هایی را برگزار کند که روابط بین دو کشور را منسجم‌تر سازد. ما توانستیم روز جهانی حافظ یعنی 12 اکتبر را در یونسکو ثبت کنیم و هر ساله به صورت جهانی این روز بزرگ را گرامی بداریم. پیش از این نیز گوته در «دیوان شرقی و غربی» از شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی قدردانی کرده و او را با ملت آلمان آشنا ساخته است و درباره اندیشه و کلام او سخن‌های بسیاری گفته است.

گالاس با عنوان اینکه امروز متاسفانه تصویر نادرستی از ایرانیان در سطح جهانی وجود دارد، خاطر نشان کرد: ما می‌کوشیم با برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری، این تصویر نادرست را تغییر دهیم و تصویر واقعی ملت ایران را به جهانیان ارائه دهیم. ایران و فارس باید هم چون گذشته برای همگان شناخته شوند، امروز باید تفکرات نادرست را کنار بگذاریم و از حقیقت دوستی خود با ملت بزرگ ایران سخن بگوییم، برگزاری «فستیوال دیوان شرقی و غربی وایمر» می‌تواند سو تفاهم ها و تصورات نادرست را کنار بزند و از فرهنگ و هنر این سرزمین برای جهانیان بگوید.

وی در پایان گفت: از دوران گوته تا امروز مردم آلمان به شرق اشتیاق دارند، شرق سرشار از فرهنگ و ادبیات است و گوته توانست تا آن جا که می‌تواند گفتمان شرق را برای ملت آلمان بازگو کند تا آن ها با سنت و فرهنگ شرق آشنا شوند و از آن سود بجویند.

در تریوی یادشده «ربکا هارتمان»، «یوزف کرونر» و «یولیا ریم»، گروه سه نفره به نوازندگی برای حاضران پرداختند و سه نوازی شیرین و دلنشینی را با لهجه کشور خود برای مخاطبان حاضر در سالن به اجرا پرداختند که با تشویق آنها مواجه شد.

«فستیوال دیوان شرقی و غربی وایمار» شرکتی عام المنفعه است که کلاوس گالاس در 10 ژوئیه 2008 آن را با هدف شکل دهی فعالانه به گفتگوی میان تمدن ها و ادیان بنا نهاد.

وی در سال 2009 به عنوان گرداننده هنری، فستیوال ایران را با ریاست افتخاری فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان ساماندهی و سرپرستی نمود. متعاقب آن فستیوال مراکش با سفر گروه ارکستر انوخ زو گوتنبرگ به نام لانگ فروالتونگبه رباط، مراکش، فاس و کازابلانکا برگزار شد.

در سال 2012، روز 12 اکتبر به درخواست گالاس به عنوان روز یادبود حافظ به فهرست رسمی برنامه های سازمان یونسکو به مناسبت سال جهانی قرابت فرهنگ ها اضافه شد.

کلاوس گالاس در سال 2012 به همراه «دیوان شرقی و غربی» و گروه ارکستر شهر هاله در شهرهای تهران و شیراز دو کنسرت برگزار کرد.

منبع: موسيقي ما
تبلیغ بنری موزیک
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 213
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.